چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

«دیباچه»- احسان انصاری: مجریان جدیدی که در صداوسیما برنامه اجرا می کنند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و علاوه بر اینکه قواعد و اصول مجری گری را رعایت نمی کنند از اطلاعات کافی درباره محیط پیرامون و مشکلات جامعه نیز برخوردار نیستند. به همین دلیل نیز برخلاف نسل گذشته مجریان تلویزیون که چهره های برجسته زیادی داشت امروز کمتر مجری وجود دارد که در بین مجریان نسل جدید شاخص باشد. از سوی دیگر برنامه ها و مسابقات صداوسیما شکل تکراری به خود گرفته و بسیاری از برنامه ها شبیه به هم شده است.اتفاقی که باعث ریزش مخاطب در بین برنامه های صداوسیما شده است.«دیباچه» برای تحلیل و بررسی این موضوع با هرمز شجاعی مهر مجری باسابقه تلویزیون گفت وگو کرده که ماحصل این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

شجاعی مهر در این زمینه گفت:واقعیت این است که برخی از مجریان جوانی که در تلویزیون  کار می کنند از استانداردهای لازم برای مجری گری برخوردار نیستند. دلیل این اتفاق نیز این است که در گذشته حساسیت های زیادی برای انتخاب مجری تلویزیون وجود داشت و کسی که قرار بود وارد صداوسیما شود باید دوره های زیادی را می گذراند و از توانایی بالایی برخوردار بود.در گذشته پس از اینکه افراد انتخاب می شدند در برنامه های ساده و کم مخاطب تر مورد استفاده قرار می گرفتند تا تجربه کافی به دست بیاورند. پس از مدتی حوزه تخصصی افراد مشخص می شد و آنها به صورت تخصصی در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند.این در حالی است که در شرایط کنونی این پروسه از بین رفته و ملاک انتخاب مجریان دوستی و آشنایی و رابطه ای است که بین تهیه کنندگان و مجریان وجود دارد.البته در بین نسل جدید مجریان، افرادی نیز حضور دارند که از توانایی کافی برخوردار هستند. با این وجود اغلب کسانی که امروز در حوزه مجری گری در تلویزیون فعالیت می کنند ضوابط و قواعد مجری گری را نمی شناسند و آن را رعایت نمی کنند.

ملاک انتخاب مجریان تلویزیون رابطه است نه ضابطه /  خط قرمز‌ها و محدودیت‌ها به مرور زمان در صداوسیما بیشتر شد / در رسانه ملی،برنامه سازی وجود ندارد

 این مجری باسابقه تلویزیون ادامه داد:من هنگامی که برنامه اجرا می کنم خود را مانند عضوی از خانواده می دانم و بین خود و مخاطب فاصله ای نمی بینم.انگار بین ما نامحرمی وجود ندارد و همه با احترام به هم نگاه می کنند.در چنین شرایطی من باید حُجب و حیا داشته باشم و با احترام رفتار کنم تا خانواده ایرانی من را بپذیرد و برنامه من را ببینند.نکته مهم در این زمینه این است که مجری گری یک کار تخصصی است و نیاز به دوره و آموزش و تخصص دارد.یک مجری باید به اندازه ای مطالعه داشته باشد که واژگان عمیقی در ذهن او وجود داشته باشد. یک مجری باید نسبت به ادبیات کشورِ خود اطلاعات کافی داشته باشد و از سوی دیگر درباره مسائل اقتصادی،اجتماعی و سیاسی آگاهی داشته باشد.من نمی گویم مجریان کنونی صداوسیما فاقد این ویژگی ها هستند امابه نظر می رسد به دلیل اینکه به این مسائل توجه نمی شود کسی در بین این مجریان صاحب نام و برجسته نمی شود.

او درباره ساخت برنامه ها و مسابقات تکراری در صدا وسیما تصریح کرد : دست تهیه کننده در زمینه ساخت برنامه در صداوسیما بسته است. باید دست تهیه کننده باز باشد تا بتواند یک برنامه جدید و خلاق بسازد.در صداوسیما برنامه سازی وجود ندارد. اینکه یک مجری یک مهمان را دعوت کند و یک ساعت با او درباره زندگی و مسائل کاری صحبت کند برنامه سازی نیست.به دلیل اینکه به مرور زمان خط قرمزها و محدودیت ها در صداوسیما بیشتر شد همه به دنبال این هستند که یک برنامه بی دردسر و  بدون هیاهو تهیه کنند و به همین دلیل ترجیح می دهند برنامه هایی تهیه کنند که در آنها یک یا دو مهمان حضور داشته باشد و درباره کار و زندگی خود صحبت کند.این در حالی است که ساخت چنین برنامه هایی دیگر برای مردم جذاب نیست و این تکرار برای مردم آزاردهنده شده است.شاید زمانی برنامه ای مانند دورهمی آقای مدیری برای مردم جذاب بود و مخاطبان زیادی داشت. این در حالی است که به دلیل اینکه برنامه های مشابه زیادی ساخته شد دیگر چنین برنامه هایی برای مردم جذاب نیست و مخاطبان خود را از دست داده است.

 مجری برنامه سیمای خانواده خاطرنشان کرد:صدا وسیما باید در این زمینه تلاش کند که به مردم  این نکته را یادآوری کند که بهترین رسانه که می تواند با افراد جامعه دوست باشد و معلم خوبی برای خانواده ها باشد تلویزیون است.البته برنامه های خوب نیز در تلویزیون ساخته می شود که مخاطبان زیادی نیز دارد.من به عنوان مجری برنامه سیمای خانواده همه تلاش خود را انجام می دهم که حرف مردم را در برنامه منعکس کنم و زبان گویای مردم در تلویزیون باشم. ما باید به دنبال موضوعاتی باشیم که برای مردم جذاب است و درباره آنها صحبت کنیم تا میزان مخاطبان برنامه های صداوسیما روز به روز افزایش پیدا کند.

برچسب ها: هرمز شجاعی مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار